Blogia
Trescientos días de sol de Ismael Grasa

Reseña de Jordi Puntí

"El periódico de Catalunya" 14.2.2007  

La vida és estranya

JORDI Puntí

Heus aquí una història que m'impressiona. A principis dels 90, un jove nascut a Osca acaba els estudis de Filologia Hispànica a Madrid. Poc després li ofereixen feina com a professor d'espanyol en una universitat xinesa. Llavors, sense pensar-s'ho, sense saber gens ni mica de xinès, sense haver agafat mai un avió, el jove s'embarca cap al seu destí remot. Tan remot que ni tan sols es tracta de Pequín o Xangai, sinó Xian, una d'aquelles ciutats de l'interior xinès perfectament ignorades. Un any després, el professor torna i explica les peripècies que ha viscut en una novel.leta encantadora: Días en China.
Així va ser com vaig descobrir la literatura d'Ismael Grasa i des d'aleshores no he deixat de llegir-lo. Avui dia, la seva estada a l'Àsia s'ha convertit en un punt en el passat i la seva carrera literària s'ha consolidat amb un grapat de llibres, cada cop millors. Després d'una primera novel.la que havia causat sensació, De Madrid al cielo (Anagrama), i de diversos llibres de viatges, el 2002 va publicar un títol que per als de la meva edat és de referència: La tercera guerra mundial (Anagrama). La novel.la detalla el paisatge emocional i social de la infància i l'adolescència de la meva generació, la del desenvolupisme, la que va fer el primer glopet de xampany quan va morir Franco. L'estil d'Ismael Grasa és molt directe; en l'enumeració de records col.lectius s'hi insereixen memòries del narrador. Una cosa així: "El dia de la festa del col.legi, durant diversos cursos seguits, es projectava una pel.lícula del general Patton. El meu germà, per ser dels cursos superiors, ajudava a penjar les banderetes al pati a l'hora de l'esbarjo".
A poc a poc Ismael Grasa ha anat delimitant el seu univers literari: Saragossa com a centre capital, el desert dels Monegres, la base nord-americana, els pobles i muntanyes de la regió... S'hi situen els contes de Trescientos días de sol (Xordica), el seu esplèndid nou llibre. Són narracions que parlen de fills que s'avorreixen al poble dels seus pares; actrius de teatre frustrades; parelles que sobreviuen gràcies als equívocs sexuals... Històries comptades amb eficàcia i humor, que demostren que la vida pot ser estranya a tot arreu i en qualsevol moment, i que sovint ho és.

La vida es extraña

JORDI Puntí

He aquí una historia que me impresiona. A principios de los 90, un joven nacido en Huesca termina los estudios de Filología Hispánica en Madrid. Poco después le ofrecen un trabajo como profesor de español en una universidad china. Entonces, sin pensarlo dos veces, sin saber ni pizca de chino, sin haber tomado nunca un avión, el joven se embarca hacia su destino remoto. Tan remoto que ni siquiera se trata de Pekín o Shanghái, sino Xian, una de esas ciudades del interior chino perfectamente ignoradas. Un año después, el profesor vuelve y cuenta sus peripecias en una novelita encantadora: Días en China.
Así fue como descubrí la literatura de Ismael Grasa y desde entonces no he dejado de leerle. Hoy en día, su estancia en Asia se ha convertido en un punto en el pasado y su carrera literaria se ha afianzado con un puñado de libros, cada vez mejores. Después de una primera novela que había causado sensación, De Madrid al cielo (Anagrama), y de varios libros de viajes, en el 2002 publicó un título que para los de mi edad es de referencia: La tercera guerra mundial (Anagrama). La novela detalla el paisaje emocional y social de la infancia y la adolescencia de mi generación, la del desarrollismo, la que tomó el primer sorbito de champán cuando murió Franco. El estilo de Ismael Grasa es muy directo; en la enumeración de recuerdos colectivos se insertan memorias del narrador. Algo así: "El día de la fiesta del colegio, durante varios cursos seguidos, se proyectaba una película del general Patton. Mi hermano, por ser de los cursos superiores, ayudaba a colgar los banderines en el patio de recreo".
Poco a poco Ismael Grasa ha ido acotando su universo literario: Zaragoza como centro capital, el desierto de los Monegros, la base norteamericana, los pueblos y montañas de la región... En ellos se sitúan los cuentos de Trescientos días de sol (Xordica), su espléndido nuevo libro. Son narraciones que hablan de hijos que se aburren en el pueblo de sus padres; actrices de teatro frustradas; parejas que sobreviven gracias a los equívocos sexuales... Historias contadas con eficacia y humor, que demuestran que la vida puede ser extraña en todas partes y en cualquier momento, y que a menudo lo es.

http://www.elperiodico.com/default.asp?idpublicacio_PK=46&idioma=CAS&idnoticia_PK=396715&idseccio_PK=1026&h=

 

0 comentarios